Vragenlijst sensorische integratie

Vragenlijst Sensorische Integratie.
Voor verschillende zintuigen zijn een aantal items genoemd waar aangedacht kan worden bij problemen met de verwerking van sensorische prikkels.
Tast

  • Reageert zichtbaar geïrriteerd als het wordt aangeraakt
  • Gaat aanrakingen uit de weg, zondert zich af van andere kinderen
  • Wil graag aangeraakt worden
  • Raakt andere kinderen veel aan
  • Initieert ruw contact zoals botsen, stoeien, vechten
  • Voorwerpen worden voor de leeftijd nog veel aangeraakt
  • Reageert erg op pijn
  • Lijkt pijn nauwelijks te voelen
  • Heeft duidelijk afkeer van materialen, bijv. zand, gras, klei, vingerverf, water
  • Speelt juist bij voorkeur met zand, gras, klei, vingerverf, water

Evenwicht en spier- en gewrichtsgevoel

  • Heeft veel behoefte aan bewegen, moeite met stilzitten
  • Heeft weinig behoefte aan bewegen, wordt gauw duizelig of misselijk
  • Is behendig en atletisch
  • Heeft geen goed evenwichtsgevoel
  • Klimt graag in een boom, wandrek, touwen, lantaarnpaal of op het dak
  • Vermijdt hoogtes, zoals balanceren op stoeprandjes, muurtjes, wandrek, lange bank
  • Weifelt met traplopen
  • Vermijdt beweging bijv. op schommel, rijden in speelkarretjes, touwzwaaien
  • Vermijdt ronddraaien, rollen
  • Wil graag bewegen, hoog schommelen, zwaaien, hard rijden in speelkarretjes
  • Heeft veel behoefte aan ronddraaien, rollen
  • Lijkt slap, gebruikt te weinig kracht bij het hanteren van voorwerpen
  • Heeft een slappe houding bij staan en zitten
  • Zit veel met het hoofd in de handen gesteund
  • Is vaak moe

Zien

  • Moeite met oogcontact maken, naar voorwerpen kijken
  • Kan bewegend voorwerp niet volgen bijv. in balspel, regels tijdens lezen
  • Raakt opgewonden van visuele prikkels
  • Reageert geprikkeld op veel licht
  • Wrijft vaak in ogen of heeft waterige ogen na het lezen
  • Heeft hoofdpijn na het lezen
  • Heeft moeite met vormen en kleuren
  • Overschrijven uit boek of van bord kost moeite

Geur

  • Is heel gevoelig voor geur, heeft specifieke voorkeur en afkeer
  • Reageert nauwelijks op geur

Horen

  • Kan instructies slecht opvolgen
  • Heeft regelmatig extra uitleg nodig
  • Kan alleen het begin of het eind van een gesproken opdracht vasthouden
  • Omgevingsgeluid maakt onrustig, ongeconcentreerd
  • Hoort alles, zelfs schrijfgeluiden, verwarming, tl verlichting e.d.
  • Reageert geïrriteerd of angstig op plotselinge of harde geluiden
  • Maakt zelf veel geluid, praat en lacht hard, schreeuwt
  • Haalt woorden door elkaar zoals laat, gaat, maakt
  • Articuleert woorden onvoldoende
  • Heeft moeite een gebeurtenis duidelijk na te vertellen of een boodschap door te geven

Motoriek

  • Lijkt onhandig, in grove motoriek, botst tegen voorwerpen, meubilair of andere kinderen
  • Heeft weinig idee over hoe hij iets voor elkaar moet krijgen, heeft voorbeeld nodig
  • Heeft moeite met onderscheiden van links en rechts bijv. tijdens spelletjes, op het bord
  • Is laat met ontwikkelen van een voorkeurshand
  • Heeft moeite met het aanleren van nieuwe bewegingen bijv. in spel, met schrijven, handvaardigheid
  • Heeft moeite met coördinatie in de fijne motoriek, bijv. handvaardigheid, schrijven, knippen
  • Tijdens activiteit zijn regelmatig bijbewegingen te zien bijv. van tong, mond, andere hand
  • Heeft moeite met dagelijkse vaardigheden zoals knopen/rits/veters los- of vastmaken, omkleden
  • hanteren potlood/pen geeft problemen
  • Knoeit opvallend veel met lijm, verf, water, eten en drinken
  • Resultaten zien er slordig uit

Algemeen gedrag

  • Valt op door druk gedrag
  • Valt op door afwezig gedrag
  • Reageert al gauw agressief
  • Ongeremd/ impulsief
  • Problemen in de omgang met anderen
  • Onzeker/ faalangstig

Concentratie

  • Slechts voor korte tijd goed
  • Alleen in het begin
  • Pas na een tijdje
  • Overgeconcentreerd, lijkt zich af te sluiten
  • Gauw afgeleid door:
    • Visuele prikkels
    • Auditieve prikkels
    • Prikkels van binnenuit
  • Is met van alles bezig behalve de opdracht
  • Heeft tussendoor ontspanning nodig

Ordeningsvermogen

  • Alleen binnen gegeven structuur goed
  • Chaotisch
  • Omslachtige werkwijze

Tempo

  • Werkt te snel en maakt daardoor fouten
  • Werkt netjes maar langzaam
  • Traag met alles

Mochten er na aanleiding van deze lijst vragen zijn neem gerust contact op met de praktijk.