Vragenlijst sensorische integratie
Vragenlijst Sensorische Integratie.
Voor verschillende zintuigen zijn een aantal items genoemd waar aangedacht kan worden bij problemen met de verwerking van sensorische prikkels.
Tast
- Reageert zichtbaar geïrriteerd als het wordt aangeraakt
- Gaat aanrakingen uit de weg, zondert zich af van andere kinderen
- Wil graag aangeraakt worden
- Raakt andere kinderen veel aan
- Initieert ruw contact zoals botsen, stoeien, vechten
- Voorwerpen worden voor de leeftijd nog veel aangeraakt
- Reageert erg op pijn
- Lijkt pijn nauwelijks te voelen
- Heeft duidelijk afkeer van materialen, bijv. zand, gras, klei, vingerverf, water
- Speelt juist bij voorkeur met zand, gras, klei, vingerverf, water
Evenwicht en spier- en gewrichtsgevoel
- Heeft veel behoefte aan bewegen, moeite met stilzitten
- Heeft weinig behoefte aan bewegen, wordt gauw duizelig of misselijk
- Is behendig en atletisch
- Heeft geen goed evenwichtsgevoel
- Klimt graag in een boom, wandrek, touwen, lantaarnpaal of op het dak
- Vermijdt hoogtes, zoals balanceren op stoeprandjes, muurtjes, wandrek, lange bank
- Weifelt met traplopen
- Vermijdt beweging bijv. op schommel, rijden in speelkarretjes, touwzwaaien
- Vermijdt ronddraaien, rollen
- Wil graag bewegen, hoog schommelen, zwaaien, hard rijden in speelkarretjes
- Heeft veel behoefte aan ronddraaien, rollen
- Lijkt slap, gebruikt te weinig kracht bij het hanteren van voorwerpen
- Heeft een slappe houding bij staan en zitten
- Zit veel met het hoofd in de handen gesteund
- Is vaak moe
Zien
- Moeite met oogcontact maken, naar voorwerpen kijken
- Kan bewegend voorwerp niet volgen bijv. in balspel, regels tijdens lezen
- Raakt opgewonden van visuele prikkels
- Reageert geprikkeld op veel licht
- Wrijft vaak in ogen of heeft waterige ogen na het lezen
- Heeft hoofdpijn na het lezen
- Heeft moeite met vormen en kleuren
- Overschrijven uit boek of van bord kost moeite
Geur
- Is heel gevoelig voor geur, heeft specifieke voorkeur en afkeer
- Reageert nauwelijks op geur
Horen
- Kan instructies slecht opvolgen
- Heeft regelmatig extra uitleg nodig
- Kan alleen het begin of het eind van een gesproken opdracht vasthouden
- Omgevingsgeluid maakt onrustig, ongeconcentreerd
- Hoort alles, zelfs schrijfgeluiden, verwarming, tl verlichting e.d.
- Reageert geïrriteerd of angstig op plotselinge of harde geluiden
- Maakt zelf veel geluid, praat en lacht hard, schreeuwt
- Haalt woorden door elkaar zoals laat, gaat, maakt
- Articuleert woorden onvoldoende
- Heeft moeite een gebeurtenis duidelijk na te vertellen of een boodschap door te geven
Motoriek
- Lijkt onhandig, in grove motoriek, botst tegen voorwerpen, meubilair of andere kinderen
- Heeft weinig idee over hoe hij iets voor elkaar moet krijgen, heeft voorbeeld nodig
- Heeft moeite met onderscheiden van links en rechts bijv. tijdens spelletjes, op het bord
- Is laat met ontwikkelen van een voorkeurshand
- Heeft moeite met het aanleren van nieuwe bewegingen bijv. in spel, met schrijven, handvaardigheid
- Heeft moeite met coördinatie in de fijne motoriek, bijv. handvaardigheid, schrijven, knippen
- Tijdens activiteit zijn regelmatig bijbewegingen te zien bijv. van tong, mond, andere hand
- Heeft moeite met dagelijkse vaardigheden zoals knopen/rits/veters los- of vastmaken, omkleden
- hanteren potlood/pen geeft problemen
- Knoeit opvallend veel met lijm, verf, water, eten en drinken
- Resultaten zien er slordig uit
Algemeen gedrag
- Valt op door druk gedrag
- Valt op door afwezig gedrag
- Reageert al gauw agressief
- Ongeremd/ impulsief
- Problemen in de omgang met anderen
- Onzeker/ faalangstig
Concentratie
- Slechts voor korte tijd goed
- Alleen in het begin
- Pas na een tijdje
- Overgeconcentreerd, lijkt zich af te sluiten
- Gauw afgeleid door:
- Visuele prikkels
- Auditieve prikkels
- Prikkels van binnenuit
- Is met van alles bezig behalve de opdracht
- Heeft tussendoor ontspanning nodig
Ordeningsvermogen
- Alleen binnen gegeven structuur goed
- Chaotisch
- Omslachtige werkwijze
Tempo
- Werkt te snel en maakt daardoor fouten
- Werkt netjes maar langzaam
- Traag met alles
Mochten er na aanleiding van deze lijst vragen zijn neem gerust contact op met de praktijk.